سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرهیزگارى سر خلقهاست . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :6
کل بازدید :8133
تعداد کل یاداشته ها : 8
103/1/30
7:31 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
ناهید صمدی[0]
دانشجوی کامپیوتر هستم وهدفم از ایجاد این وبلاگ انتقال اطلاعات سخت افزاری وهمچنین شرکت در مسابقه ی وبلاگ نویسی می باشد.

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
آذر 90[3]

انواع حافظه

حافظه با هدف ذخیره سازی اطلاعات ( دائم، موقت ) در کامپیوتر استفاده می‌گردد و دارای انواع متفاوتی است. حافظه‌ها را می‌توان بر اساس شاخص‌های متفاوتی تقسیم بندی کرد. حافظه فرار Volatile و حافظه غیرفرار Nonvolatile نمونه‌ای از این تقسیم بندی‌ها است. حافظه‌های فرار بلافاصله پس از خاموش شدن سیستم اطلاعات خود را از دست می‌دهند و همواره برای نگهداری اطلاعات خود به منبع تامین انرژی نیاز خواهند داشت . اغلب حافظه‌های رَم در این گروه قرار می‌گیرند. حافظه‌های غیرفرار داده‌های خود را همچنان پس از خاموش شدن سیستم حفظ خواهند کرد. حافظه  نمونه‌ای از این نوع حافظه‌ها است.

استفاده از حافظه صرفاً محدود به رایانه‌های شخصی نبوده و در دستگاه‌های متفاوتی نظیر: تلفن همراه، رایانه جیبی، رادیوهای اتومبیل، دستگاه پخش نوار ویدیویی، تلویزیون و ... نیز در ابعاد وسیعی استفاده می‌گردد. هر یک از دستگاه‌های فوق مدل‌های خاصی از حافظه را استفاده می‌نمایند.

مبانی اولیه حافظه

با اینکه می‌توان واژه «حافظه» را بر هر نوع وسیله ذخیره‌سازی الکترونیکی اطلاق کرد، ولی اغلب از واژه فوق برای مشخص نمودن حافظه‌های سریع با قابلیت ذخیره سازی موقت استفاده می‌شود. در صورتیکه پردازنده مجبور باشد برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز خود بصورت دائم از هارد دیسک استفاده نمائد، قطعاً سرعت عملیات پردازنده ( با آن سرعت بالا) کند خواهد گردید. زمانیکه اطلاعات مورد نیاز پردازنده در حافظه ذخیره گردند، سرعت عملیات پردازنده از بعد دستیابی به داده‌های مورد نیاز بیشتر خواهد گردید. از حافظه‌های متعددی به منظور نگهداری موقت اطلاعات استفاده می‌گردد.

 

                       نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

انواع حافظه‌ها

همانگونه که در شکل فوق مشاهده می‌گردد، مجموعه متنوعی ازانواع حافظه‌ها وجود دارد. پردازنده با توجه به ساختار سلسله مراتبی فوق به آنها دستیابی پیدا خواهد کرد. زمانیکه در سطح حافظه‌های دائمی نظیر دیسک سخت (هارد دیسک) و یا حافظه دستگاههائی نظیر صفحه کلید، اطلاعاتی موجود باشد که پردازنده قصد استفاده از آنان را داشته باشد، می‌بایست اطلاعات فوق از طریق حافظه رَم در اختیار پردازنده قرار گیرند. در ادامه پردازنده اطلاعات و داده‌های مورد نیاز خود را در حافظه پنهان (Cache  ) و دستورالعمل‌های خاص عملیاتی خود را در ثبات‌ها (register  ) ذخیره می‌نماید.

تمام عناصر سخت‌افزاری (پردازنده، دیسک سخت، حافظه و ...) و عناصر نرم‌افزاری (سیستم عامل و...) بصورت یک گروه عملیاتی بکمک یکدیگر وظایف محوله را انجام می‌دهند. بدون شک در این گروه «حافظه» دارای جایگاهی خاص است. از زمانیکه رایانه روشن تا زمانیکه خاموش می‌گردد، پردازنده بصورت پیوسته و دائم از حافظه استفاده می‌نماید. بلافاصله پس از روشن نمودن کامپیوتر اطلاعات اولیه ( برنامه POST ) از «حافظه فقط خواندنی» (رام) فعال شده و در ادامه وضعیت حافظه از نظر سالم بودن بررسی می‌گردد ( عملیات سریع خواندن، نوشتن ) .در مرحله بعد کامپیوتر بایوس را ازطریق «رام» فعال خواهد کرد. بایوس اطلاعات اولیه و ضروری در رابطه با دستگاه‌های ذخیره سازی، وضعیت درایوی که می‌بایست فرآیند بوت از آنجا آغاز گردد، امنیت و ... را مشخص می‌نماید.

در مرحله بعد سیستم عامل از دیسک سخت به درون حافظه رم استقرار خواهد یافت . بخش‌های مهم و حیاتی سیستم عامل تا زمانیکه سیستم روشن است در حافظه ماندگار خواهند بود. در ادامه و زمانیکه یک برنامه توسط کاربر فعال می‌گردد، برنامه فوق در حافظه رم مستقر خواهد شد. پس از استقرار یک برنامه در حافظه و آغاز سرویس دهی توسط برنامه مورد نظر در صورت ضرورت فایل‌های مورد نیاز برنامه فوق، در حافظه مستفر خواهند شد.و در نهایت زمانیکه به حیات یک برنامه خاتمه داده می‌شود (Close) و یا یک فایل ذخیره می‌گردد، اطلاعات بر روی یک رسانه ذخیره سازی دائم ذخیره و نهایتاً حافظه از وجود برنامه و فایل‌های مرتبط، پاکسازی می‌گردد. همانگونه که اشاره گردید در هر زمان که اطلاعاتی، مورد نیاز پردازنده باشد، می‌بایست اطلاعات درخواستی در حافظه رَم مستقر تا زمینه استفاده از آنان توسط پردازنده فراهم گردد. چرخه درخواست اطلاعات موجود در رم توسط پردازنده، پردازش اطلاعات توسط پردازنده و نوشتن اطلاعات جدید در حافظه یک سیکل کاملاً پیوسته بوده و در اکثر رایانه‌ها سیکل فوق ممکن است در هر ثانیه میلیون‌ها مرتبه تکرار گردد.